tisdag 7 april 2009

Trängselskatter - på gott, eller ont?

För ett par veckor sedan bjöd jag in till ett seminarium, med rubriken ”trängselavgifter, på gott eller ont”. Professor Jonas Eliasson från KTH, som bl.a. jobbar med utvärderingen av trängselskatterna gjorde en utmärkt och underhållande presentation. Sammanfattningsvis kan man säga att: trafikminskningen har blivit bestående, i tullsnittet har trafiken minskat 20 procent och de miljöskadliga utsläppen har minskat 10 procent i innerstaden. Den samhällsekonomiska vinsten är 500 Mkr per år och investeringskostnaden var 2 000 Mkr. Därmed är det en av Vägverkets lönsammaste investeringar någonsin.

Även Stella Fare, som sitter i SL:s styrelse var inbjuden till seminariet för att berätta om hur trängselskatterna påverkat resandet med kollektivtrafiken. Både Jonas och Stella gjorde klart att kollektivtrafiken är mycket, mycket hårt belastad och underdimensionerad i Stockholm. En utmaning för alla oss som vill att Stockholm ska växa!

Folkpartiet tog ställning för trängselavgifter redan i början av sjuttiotalet. Jag vet inte hur kontroversiellt det var på den tiden. Men jag kan konstatera att den förnuftiga politik som tar hjälp av marknaden för att lösa miljöproblem fungerar. Jag ångrar inte att jag röstade ja till trängselskatten, även om jag hellre skulle kalla den miljöavgift.

Inga kommentarer: