tisdag 5 november 2013

En kärleksförklaring till de ideella organisationerna

Visst är det svårt att tänka sig ett Sverige utan ideella organisationer. Kvinnojourerna, Röda Korset, Rädda Barnen och alla andra som gör skillnad. Det är så bra att vi numera kan få lägre skatt om vi skänker pengar till ideell verksamhet. Ibland svårt att få ihop hur andra tänker, som när Miljöpartiet "avvisar avdragsrätten för gåvor till ideella organisationer som bedriver hjälpverksamhet." Obegripligt! 

Vem hade jag själv varit om jag inte hade haft möjlighet att redan som barn få vara med i en rad olika föreningar. Som gav mig allt det där jag inte fick i skolan. Scouterna som lärde mig ta ansvar och lust att tänka själv. I 4H där vi gjorde tävlingar i att göra bästa mjölkdrinkarna medan vi filmade varandra och övade presentationsteknik. Vi låg långt före 2000-talets TV-kockar!  Och internationella 4H som gjorde det möjligt för mig att som 14-åring göra utbyte med Tunisien. Gå i skolan och prata franska på min första riktiga utlandsresa. 


Nu ska jag hem och hjälpa mellandottern på med scoutskjortan och ta lilltjejen på kör i kyrkan. Tack alla idella organisationer, och kyrkor, för allt ni gör. 

Inga kommentarer: