torsdag 17 oktober 2013

Sluta tjata om Stockholm, se till att få ordning på skolan istället! Fundamentalt viktigare för Norrtälje än moderata visioner om skattesänkningar och köpcentrum

Som delvis boende i Norrtälje kommun följer jag utvecklingen där. Precis som många andra som vuxit upp i Roslagen funderar jag om det är dags att återvända. Jag älskar verkligen många saker med Roslagen. Men det här med skolan gör mig djupt tveksam. Därför har jag skrivit en artikel i Norrtelje tidning idag.

Mina första sex år i skolan gick jag i en byskola utanför Norrtälje och hade turen att ha utbildade, kvalificerade och passionerade lärare  - uppskattade lärare som stannade kvar och som lärde generationer att läsa, skriva och räkna. Jag är den sista som brukar säga att det vara bättre förr. Det mesta i samhället har gått åt rätt håll under de senaste 40 åren, men när det gäller skolan i Norrtälje kommun så är läget allvarligt och fortsätter att vara så, år efter år. Förutom att det drabbar barn och ungdomar, så är det ett allvarligt problem även för kommunens utveckling. Läste att kommunledningen har anlitat varumärkeskonsulter för att förbättra imagen. Det känns som ganska tveksamt satsade pengar. Det är bara genom hårt arbete och bättre resultat inom bland annat skolan som kommunens varumärke kan stärkas, på riktigt. Lägg krutet där istället. Läs min artikel här.

Kul att artikeln fått så många positiva kommentarer av läsarna! Tack för det!

Inga kommentarer: