måndag 21 oktober 2013

Kommentar till kommentarerna

Tack för alla kommentarer och vänliga ord som jag fått efter min debattartikel i Norrtelje tidning förra veckan. För att få igång en debatt skrev jag bland annat att vi ska sluta "tjata om Stockholm" när vi talar om förutsättningarna för Norrtälje kommun att utvecklas.

I kommentarerna på NT:s sida skrev några att vi klarar oss utan Stockholm. Det håller jag inte med om. Vi lever i en globaliserad värld där alla är beroende av varandra. Ekonomin och miljön är gränslös. 

Faktum är att utvecklingen i Stockholm är helt avgörande för både vårt län och faktiskt hela landet i övrigt. För Norrtäljes del handlar det om att vi är beroende av Stockholms arbetsmarknad. Utan alla fritidsboende och deltidsboende skulle kommunen vara betydligt fattigare (och tristare). Vi skulle inte klara av att finansiera varken infrastruktur eller sjukvård på egen hand. 

Stockholm växer så det knakar och skolsalarna är nära att spricka av alla sexåringar som ska få plats. År 2014 kommer befolkningen att uppgå till 900 000. Då har den ökat med 100 000 invånare på bara sex år.

I Norrtälje kommun ökade befolkningen förra året med 462 personer. Året innan med 276. I Norrtälje är det fler som dör än som föds. Det är marginellt fler som flyttar till kommunen än från kommunen. Mot bakgrund av det stora trycket på regionen när det gäller bostäder, skola, förskola m.m. så borde Norrtälje växa betydligt mer varje år. Fler borde helt enkelt hitta hit! Skolorna borde inte sakna elever. Allt detta borde bekymra Norrtäljes politiker oerhört mycket. Här finns statistiken.

Det kommer alltid att finnas kommuner som ligger närmare Stockholm än vad Norrtälje gör. Täby, Nacka, Lidingö.... som dessutom har bättre skolor och lägre skatt. Att utmana alla andra kommuner är en stor utmaning att ta sig an. Jag tror att Norrtälje har en enorm potential och kan stå sig väl i konkurrensen. Om vi bara vill. Vi behöver tänka om och tänka nytt. För mig är det självklart att kvalitet ska vara ledordet för kommunen som ligger "längst bort". Men egentligen vill jag helst sluta tala avstånd. I det digitala samhället bestämmer vi själva vad som nära och vad som är fjärran. Med några knapptryckningar har jag ju daglig kontakt med vänner över hela världen oavsett om jag sitter i köket i Roslagen eller på ett café i Paris. Det viktiga är att bredbandet funkar. Men det blir tema för en annan artikel.






Inga kommentarer: